Spoločnosť Bioway si prevzala 15 low deck ťahačov IVECO Stralis na zemný plyn.

Úplne prvé vozidla s pohonom na zemný plyn (LNG) dodané na Slovensko si 18. marca 2019 prevzala spoločnosť Bioway s.r.o. Košice. Slávnostného odovzdávania nových Low Deck ťahačov Stralis NP sa za spoločnosť Bioway zúčastníl Blažej Podolák, Marcel Podolák a Dávod Halász, značku IVECO reprezentoval Vladimír Penxa, Market Sales Manage pre Slovenskú republiku a Business line heavy director Sasha Haehne.

Nová ekologická flotila má pod kapotou

Novú ekologickú flotilu Bioway tvoria identické Low Deck ťahače IVECO Stralis AS440S46 T/FP LT s pohonom na LNG. Motor Cursor 13 NP so zdvihovým objemom 12,9 litrov dosahuje maximálný výkon 460 k a najväčší krútiaci moment 2000 Nm, prevodovka je automatizovaná HI-TRONIX. Vozidlá vybavené dvomi 400 litrovými nádržami na zemní plyn majú dojazd na jedno natankovanie až 1150 km. Kabína je vo verzii pre diaľkovú dopravu a poskytuje vysokú úroveň komfortu pri práci i odpočinku. Ťahače s točňou vo výške 900 mm budú ťahať veľkoobjemové návesy.

7 rokov projektu prináša ovocie, ale i výzvy

Spoločnosť Bioway so sídlom v metropole východného Slovenska pôsobí v medzinárodnej kamiónovej doprave a špedícii. Na svojom LNG projekte začala pracovať pred viac ako 7 rokmi. Výsledkom tejto práce bolo získanie dotácií z CEF-Transport výzvy, pomocou ktorej má firma záujem vybudovať 6 L-CNG čerpacích staníc v Českej republike a na Slovensku, 4 skvapalňovacie závody na produkciu bioLNG a LNG a obstarať 80 LNG ťahačov.

Pre vozidla Stalis NP s pohonom na LNG sa košická firma rozhodla predovšetkým s cieľom redukovať emisie z užívania ťažkých nákladných vozidiel a zároveň znižovať náklady na podnikanie

Čerpacie stanice vyrastú v Česku do konce roka

V súčasnej dobe Bioway disponuje prenajatou mobilnou LNG čerpacou stanicou, ktorá je umiestnená v priestoroch spoločnosti v Košiciach. Avšak do konce roka by už mali stáť prvé stacionárne L-CNG čerpacie stanice. Zo 6 plánovaných budú 4 umiestnené v Česku (na diaľnici D1, D5 a D8) a 2 na Slovensku (Košice a Bratislava), pritom všetky budú prístupné pre verejnosť a bude na nich možné okrem bioLNG a LNG natankovať i bioCNG resp CNG.

Palivo budúcnosti začalo hrať prim v roku 2016

Éra zemného plynu v sektore diaľkovej kamiónovej dopravy oficiálne začala na mezinárodnom veľtrhu úžitkových vozidiel IAA 2016, kde mal premiéru model IVECO Stralis NP (Natural Power) s pohonom na CNG a LNG. Poskytol výkon, potrebný akční rádius, komfort jazdy a podmienky na oddych po práci. Špeciálne vo verzii LNG s dojazdom až 1500 km dosiahol Stralis NP palivovú samostatnosť, ktorá odpovedá požiadavkám diaľkovej kamiónovej dopravy. Jeho 9 litrový motor na LNG/CNG dosahoval pri tomto druhu paliva najvyšší výkon 400 koní a krútiaci moment 1700 Nm. To odpovedalo pomeru 10 koní na 1 tonu nákladu, čo je štandard pre pohon jazdných súprav v diaľkovej doprave.

Spoločnosť IVECO tak odštartovala revolúciu v oblasti plynových nákladných vozidiel. Ešte pred skončením veľtrhu IAA 2016 si nemecká spoločnosť Ludwig Meyer Logistik na stánku IVECO prevzala symbolický kľúč od flotily 20 ťahačov Stralis NP a spustila pilotný projekt využívania zemného plynu. Bol to prvý krok k uplatneniu reálnej alternatívy k nafte v ťažkej nákladnej doprave v Nemecku.

IVECO diktuje tempo trvale udržateľnej dopravy

O rok neskôr sa už LNG berie ako vážna alternatíva konvenčného paliva v priemysle nákladnej dopravy. V decembri 2017 získal nový Stralis NP 460 ocenenie Low Carbon Truck of the Year v Anglickuz. Ide o úplne prvé vozidlo v diaľkovej doprave využívajúce alternatívne palivo, ktoré ponúka dopravcom návratnosť investície a možnosť prispieť k trvalej udržateľnosti. Na IAA 2018 značka IVECO vo svojom stánku na tému „Absolútne bez nafty“ predstavila vlastné riešenie pre trvale udržateľnú dopravu s nulovými emisiami, ktoré je dostupné na trhu už dnes. Nemohol tam chýbať Stralis NP, ktorý medzitým dostal 13 litrový motor s výkonom 460 k, má rovnaké zaťaženie ako ekvivalentné nákladné vozidlo s pohonom na naftu a garantuje dojazd z Madridu do Frankfurtu bez zastávky na tankovanie.

Ekologický motor sa dieslu vo výkone vyrovná

Motor Cursor 13 NP generuje čisto a potichu rovnaký výkon a krútiaci moment ako dieselové motory Euro VI používané v súčasnosti v regionálnej a medzinárodnej nákladnej doprave. Pritom prekonal pôvodné rekordy vytvorené Cursorom 9 NP – poskytuje o 18 % vyšší krútiaci moment, o 15 % vyšší výkon a najlepší pomer výkon/hmotnosť vo svojej triede. Vďaka novej funkcii „tichý režim 71 dB(A)“ je tento motor ideálny i pre jazdu v meste, či pri nočnom rozvoze tovaru.

Parametre, ktoré lámu rekordy:

  • Stralis NP s pohonom na LNG je obzvlášť ohľaduplný k životnému prostrediu. V porovnaní s konvenčným truckom produkuje o 95% menej CO2, výfukové plyny obsahujú o 90% menej NO2 a až o 99% menej pevných častíc.
  • Náklady na palivo sú pri tomto alternatívnom palive zredukované o 20 %.
  • V rokoch 2019 a 2020 dopravcovia, ktorí užívajú nákladné vozidlá na zemný plyn, neplatia v Nemecku žiadne mýto. Úspora tak môže dosiahnuť až 30 000 eur ročne