Prvá LNG stanica na Morave začína so svojou prevádzkou. Predstavili aj revolučný Stralis NP. Príďte sa pozrieť.

Spoločnosť AGROTEX spustila n a začiatku jari 2019 skúšobnú mobilnú stanicu LNG. Pri tejto príležitosti sa môžu záujemcovia zoznámiť i s revolučným nákladným automobilom IVECO Stralis NP a novinkami v týždni od 25. respektíve 26. marca. Za skratkou NP sa totiž skrýva skutočná moderná a ekologická alternatíva k tradičným palivám, ktorá dominuje vďaka výrazne lepšej ekonomike riadenia. Dlhé vzdialenosti k čerpacej stanici LNG často veľké množstvo vodičov a firiem odradzovali. To už je ale minulosť. Prvá plniaca stanica na Morave začala slúžiť v AGROTECU v Hustopečích. Pri Brne, hneď vedľa čerpacej stanice AGROTEC Point. Ale pozor, zatiaľ sa nejedná o verejné plniace miesto. Stanica slúži v tomto období pre plnenie testovacích vozidiel spoločnosti.

Nádrž na LNG znamená oveľa viac kilometrov

A prečo vôbec LNG? Hlavný rozdiel oproti CNG je v samotnej forme skladovania zemného plynu. V prípade CNG je plyn stlačený pod tlakom viac ako 200 barov, no LNG je plyn skvapalnený (liquified natural gas) a skladovaný vo vozidlách pri -130 °C. Je skvapalnený na neuveriteľných -162 °C ihneď po vyťažení a jeho doprava tak musí prebiehať v špeciálnych izolovaných tankoch. Prednosťou takejto formy skladovania je, že LNG zaberá až niekoľkonásobne menší objem než plyn stlačený a to znamená, že vodiči sú schopní mať na vozidle zásobu plynu pre oveľa väčší dojazd. Minulý rok bolo v EU 167 plniacich staníc prevažne v pobrežných západoeurópskych štátoch. Len pre rok 2019 je v pláne vybudovať 137 týchto staníc po Európe.

Stralis NP cieli na výkon a dojazd. Splní i náročné normy v mestách

Dôvodov prečo je Stralis NP revolučný je hneď niekoľko:

• dojazd

• výkon

• ekologické potreby

• otvorený vjazd do metropol

S dojazdom 1 500 km sa Stralis NP vyrovná vozidlám na tradičný pohon a posúva tak diaľkovú prepravu s LNG na úplne inú úroveň. Bonusom je tak aj prístup do centier miest, kde môžu byť obmedzujúce zákony pre vjazd vďaka hlukovým a emisným normám alebo úľavy na poplatkoch vo vybraných krajinách. Nemecký federálny parlament totiž schválil zákon, ktorý oslobodzuje elektrické a plynové vozidlá od ekologickej časti diaľničných poplatkov. Z pohľadu čísel ide o úsporu 135€ za každých 1 000 km. Poľský prezident Andrzej Duda v roku 2018 podpísal zákon o nulovej sadzbe spotrebnej dane pre tento typ vozidiel. Výhody pre prevádzkovateľov čakajú aj v Česku. Česka vláda predložila návrh na 50% zníženie diaľničných poplatkov pre elektrické a plynové vozidlá s plánovanou platnosťou od roku 2020 a tiež ako v Nemecku s dvojročnou platnosťou.

IVECO Stralis NP nemá konkurenciu

Z pohľadu výkonu nemá Stralis NP na trhu v súčasnej dobe konkurenta, pretože prináša až o 17% viac sily a o 6% vyšší točivý moment než vozidlá iných značiek. Zvláda totiž 460 koní a 2 000 nm krútiaceho momentu, čo je podobné ako jeho naftový variant. Lenže to už máme rozdiel 43% úspory a to vďaka tomu, že má jednoduchý systém spracovania spalin bez AdBlue, filtra častíc alebo aktívnej regenerácie. Komfort, praktickosť a pohodlie je zásluhou diaľkovej kabíny Hi-Way, ktorá bola použitá u oceneného vozidla s titulom „medzinárodný nákladný automobil roku 2013“. Vodiči si tak môžu užívať tichého vnútorného prostredia, ergonómie riadenia, ovládania vnútornej klímy alebo prepracovaného infotainmentu.

Vyskúšajte Stralis NP a prvú plniacu stanicu LNG na Morave

Oficiálne predstavenie prvej plniacej stanice na LNG na Morave spolu s automobilom IVECO Stralis NP sa bude konať 26. marca od 9.00 na adrese Brněnská 74, Hustopeče (za čerpacou stanicou).

• 9.00 – 9.20 raňajky

• 9.20 – 9.40 predstavenie modelu Stralis NP a pohonu LNG

• 9.40 – 10.00 praktická ukážka plnenia LNG

• od 10 h testovacie jazdy

Na testovacej akcii je nutná registrácia do 20. marca 2019.

Viac info TU.